Sähkön mittausvirhe
Voit seurata sähkönkulutustasi rekisteröitymällä asiointipalveluumme Monitoriin https://asiakas.alva.fi/eServices/Online/Login. Sähkönkulutustietojen lisäksi voit tarkastella palvelussamme esimerkiksi laskujasi ja sopimuksiasi ja tilata omaa osoitettasi koskevia häiriötiedotteita.
Jos sähkönkulutuksesi tuntuu suurelta, suosittelemme, että kirjaudut Monitoriin. Monitorista näet kulutuksesi historiatietoja jopa tuntitasolla, joten saat kokonaiskäsityksen taloutesi kulutuksesta. Tuntitasoinen kulutustieto auttaa selvittämään kulutuspiikkejä, kuten saunan tai uunin päälle kytkemistä. Yksittäisen, sähköpistokkeella kytkettävän laitteen sähkönkulutusta voi selvittää energiankulutusmittarilla, jonka voit lainata Jyväskylän kaupungin pääkirjastosta.
Joskus harvoin poikkeaviin kulutuslukemiin on syynä mittarin mittausvirhe. Jos epäilet mittarivikaa, voit tilata meiltä mittarin tarkistuksen. Tällöin vaihdamme kohteen mittarin uuteen ja tarkistutamme vanhan mittarin puolueettomalla asiantuntijalla. Jos mittarissa todetaan selkeä mittausvirhe, mittarin vaihto ja vanhan mittarin tarkistus tulee Alvan kustannettavaksi. Jos mittarissa ei todeta mittausvirhettä, kustannukset veloitetaan asiakkaalta.
Energianeuvontaa saat esimerkiksi Motivalta www.motiva.fi tai Keski-Suomen Energiatoimistosta www.kesto.fi